PENGUMUMAN DARIPADA: BAHAGIAN KESELAMATAN, UMS
SUBJEK: LANGKAH KESELAMATAN SEMASA CUTI PERAYAAN HARI KRISMAS DAN TAHUN BAHARU 2017
 
SEMPENA CUTI HARI KRISMAS DAN TAHUN BAHARU 2017, ADALAH DIMAKLUMKAN KEPADA SEMUA J/F/P/I/U UNTUK MENGAMBIL BEBERAPA LANGKAH KESELAMATAN BERIKUT BAGI MENJAMIN KESELAMATAN ASET UNIVERSITI MALAYSIA SABAH:
 
  • MEMASTIKAN PEJABAT-PEJABAT, MAKMAL-MAKMAL, BILIK-BILIK KOLEJ KEDIAMAN SERTA TEMPAT YANG MEMPUNYAI ASET PENTING WARGA DAN UNIVERSITI SENTIASA BERKUNCI.
  • MEMASTIKAN SUIS ELEKTRIK DITUTUP APABILA TIDAK DIGUNAKAN ATAUSELEPAS MENINGGALKAN PEJABAT
  • MENEMPATKAN KENDERAAN DI PARKIR BAHAGIAN KESELAMATAN BERTEMPAT DI BANGUNAN KESELAMATAN DAN MELAPORKAN KEPADA PEGAWAI BERTUGAS BAHAGIAN KESELAMATAN.
  • MELAPORKAN ADUAN KECEMASAN KEPADA PUSAT KAWALAN UNIT CCTV DAN KOMUNIKASI BAHAGIAN KESELAMATAN DI TALIAN TERUS 088-320 111 ATAU 088-320 000 SAMBUNGAN 1199.
 
MOHON KEPADA SEMUA J/F/P/I/U, UNTUK MEMAKLUMKAN KEPADA BAHAGIAN KESELAMATAN BERKENAAN “CONTACT PERSON” JIKA BERLAKU SESUATU KEJADIAN DI J/F/P/I/U MASING-MASING SEBAGAI RUJUKAN. PERHATIAN DAN KERJASAMA PIHAK Y.BHG.PROF. DATUK/DATIN/DR/TUAN/PUAN BERHUBUNG PERKARA INI AMATLAH DIHARGAI DAN DIDAHULUI DENGAN UCAPAN RIBUAN TERIMA KASIH.
 
SEKIAN HARAP MAKLUM.
 

PENGUMUMAN DARIPADA: JABATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
SUBJEK: EMAIL PALSU
 
Pengumuman ditujukan kepada semua pengguna Webmail UMS.

Untuk makluman, didapati beberapa pengguna Webmail UMS telah menerima email bertajuk (Tiada Subjek) yang pada asasnya email ini bertujuan untuk mendapatkan username dan password pengguna.

Pihak kami ingin memaklumkan bahawa:
•         Emel tersebut adalah EMEL PALSU.
•         Isu keselamatan ICT menegah JTMK sebagai pentadbir email dari meminta pengguna mendedahkan password dan username melalui email.

Pihak kami juga meminta agar semua pengguna:
•         Sekiranya menerima lagi Emel yang seumpamanya DIMASA DEPAN, SILA ABAIKAN email tersebut.

Bersama ini dilampirkan contoh EMAIL PALSU tersebut:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

From: University Malaysia Sabah <Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya.>
Date: Tue, Dec 20, 2016 at 10:14 PM
Subject: 
To: 
 
You have some blocked approaching messagge, because of security upkeep, Please click underneath to open your messages, it takes a few moments. 
 
Click here 
 
 
© University Malaysia Sabah
Universiti Malaysia Sabah or UMS is the ninth Malaysian public university located in Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia, established on 24 November 1994
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
PENGUMUMAN DARIPADA : PUSAT ISLAM UMS
SUBJEK : SUMBANGAN DERMA IKHLAS SEMPENA PROGRAM ZIARAH UKHUWAH FILLAH PIUMS KE RUMAH AMAL KASIH, TAMAN KINGFISHER 3
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
Y.Bhg. Datuk/Datin/Prof./Dr./Tuan/Puan,
 
MEMOHON SUMBANGAN DERMA IKHLAS SEMPENA PROGRAM ZIARAH UKHUWAH FILLAH, RUMAH AMAL KASIH, TAMAN KINGFISHER
 
Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.
 
02.       Sukacita dimaklumkan bahawa Pusat Islam, Universiti Malaysia Sabah akan mengadakan Program Ziarah Ukhuwah Fillah pada ketetapan seperti maklumat yang berikut:
 
            Tarikh         : 27hb Disember 2016 (Selasa)
            Tempat       : Rumah Amal Kasih, Taman Kingfisher 3
 
03.     Sehubungan dengan itu, pihak kami memohon sumbangan derma ikhlas daripada Y. Bhg. Datuk/Datin/Prof./Dr./Tuan/Puan sama ada dalam bentuk wang tunai, barang-barang pakaian dan keperluan asas untuk diagihkan kepada anak-anak yatim di Rumah Amal Kasih  tersebut. Bersama-sama dengan surat ini, dilampirkan borang sumbangan untuk rujukan dan tindakan pihak Y.Bhg. Datuk/Datin/Prof./Dr/Tuan/Puan selanjutnya.
 
04.     Sebarang pertanyaan lanjut berhubung perkara ini bolehlah menghubungi Ustazah Noor Fazelah Salimin di talian H/P: 019-5323732 atau No. Pejabat 088-320000 Samb : 2740. Kerjasama dan keprihatinan  Y.Bhg. Datuk/Datin/Prof./Dr./Tuan/Puan berhubung perkara ini didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.
 

PENGUMUMAN DARIPADA: PUSAT HAL EHWAL ANTARABANGSA

SUBJEK: PERTANDINGAN "EU-ASEAN YOUTH PHOTOGRAPHY"

 

"The EU Mission to ASEAN is proud to present for the first time the EU-ASEAN Youth Photography Competition.

If you are 15-25 years old and come from one of the ten ASEAN Member States,

capture the uniqueness of ASEAN and show us your vision of ‘Unity in Diversity’ in the region!

Join the competition http://peopleofasean.com/"

Tarikh tutup penghantaran pada 31 Disember 2016

 

 

PENGUMUMAN DARIPADA: PUSAT PENYELIDIKAN DAN INOVASI (PPI)
PEGAWAI DIHUBUNGI: URUS SETIA, SAMB; 1034/4146/1065
SUBJEK : MAKLUMAN PEMBUKAAN PERMOHONAN SKIM GERAN PENYELIDIKAN FUNDAMENTAL (FRGS) FASA 1/2017 
 
Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan,
 
Sukacita dimaklumkan bahawa pihak Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah mengumumkan pembukaan permohonan Skim Geran Penyelidikan Fundamental (FRGS) Fasa 1/2017 bermula 15 Disember 2016 secara atas talian di sistem MyGRANTS.
 
Sehubungan itu, Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan adalah dipelawa untuk mengemukakan permohonan melalui portal MyGRANTS; http://mygrants.gov.my . Garis panduan geran yang terkini adalah seperti dalam lampiran atau boleh juga dimuat turun melalui portal MyGRANTS. Sebagai makluman tambahan, berikut adalah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
 
  • Kertas cadangan projek penyelidikan yang menepati kriteria penyelidikan, berkualiti dan mengikut Garis Panduan FRGS (Pindaan Tahun 2017);
  • Jumlah peruntukan yang dipohon hendaklah tidak melebihi siling yang telah ditetapkan iaitu RM250,000.00 dengan tempoh penyelidikan tidak melebihi tiga (3) tahun;
  • Permohonan baharu bagi mereka yang mempunyai dan mengetuai geran FRGS perlu mempunyai bukti prestasi projek mencapai 75% (berdasarkan pencapaian yang dilaporkan dalam sistem MyGRANTS); 
  • Penyelidik yang telah diluluskan projek di bawah semua Skim Geran Penyelidikan KPT hendaklah melengkapkan Laporan Prestasi di dalam sistem MyGRANTS
  • Mengemaskini dan melengkapkan semua perkara (Maklumat Peribadi, Projek, Penerbitan, IP, Penyeliaan (Supervision), Pengajaran (Teaching), Perundingan (Consultation) dan Perkhidmatan Komuniti (Community Service)) dalam profil penyelidik dan disahkan oleh RMC dalam MyGRANTS;
  • Setiap Ketua Penyelidik hanya boleh mengemukakan satu (1) permohonan projek penyelidikan sahaja;
  • Pemohon digalakkan untuk menyimpan salinan kertas cadangan sama ada softcopy atau hardcopy sebagai backup sekiranya system MyGRANTS bermasalah;
  • Tarikh-tarikh penting permohonan FRGS:
 
Tarikh
Perkara
Catatan
Tindakan
15 Dis 2016 -
16 Jan 2017

Permohonan secara online  melalui sistem MyGRANTS

Sistem akan dibuka sehingga jam 23:59 (16 Jan 2017; Isnin)

Pemohon

17 Jan 2017 -22 Jan 2017

Penetapan dan lantikan Panel Penilai Dalaman oleh Urusetia Penyelidikan (PPI)

Penetapan Panel akan ditentukan

berdasarkan Bidang Penyelidikan

Urusetia PPI

23 Jan 2017 - 15 Feb 2017
Penilaian secara online oleh Panel Penilai Dalaman UMS
Penilaian kali pertama
Penambahbaikan kertas cadangan secara online
Penilaian kali kedua
Proses penilaian boleh dilakukan

lebih dari 2 kali tertakluk

kepada penambahbaikan yang dibuat oleh pemohon

Sistem akan dibuka sehingga jam 

23:59 (15 Feb 2017; Rabu)

Urusetia PPI Panel Penilai,

Pemohon

16 Feb 2017  - 28 Feb 2017

Penilaian dan perakuan peringkat PPI

  Penghantaran secara online melalui

      sistem MyGRANTS ke KPT

Urusetia PPI

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lampiran: Garis Panduan