selamat datang ke laMan web kami

PUSAT KOKURIKULUM DAN PEMAJUAN PELAJAR

Hebahan

Perutusan Pengarah

Profesor Madya Dr. Jurry Foo
Pengarah
Pusat Kokurikulum Dan Pemajuan Pelajar

e-Aplikasi

  • Pelajar
  • UMS-SPRINT
  • Inovasi
  • Karnival Kokurikulum
  • Tenaga Pengajar
  • Syarat Setuju Terima Tawaran
  • Permohonan Pendahuluan Pelbagai
  • Tuntutan Pengajaran
  • Staf / UMS JFPIB
  • Tempahan Kenderaan
  • Tempahan Fasiliti
  • Awam / Agensi Luar
  • Tempahan Fasiliti
  • Jawatan Kosong
  • Khidmat Komuniti UMS-SPRINT

Galeri

Demonstrasi seni pelajar hasil daripada pengalaman pembelajaran kursus kokurikulum dan ekspresi minda mereka.

Aktiviti Kokurikulum Pelajar

Menyediakan pelajar dengan aktiviti berasaskan kokurikulum untuk memupuk kemahiran insaniah. Sila masuk untuk melihat senarai aktiviti.

Kursus ditawarkan

Senarai kursus yang ditawarkan oleh Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar untuk pelajar Universiti Malaysia Sabah.

Sumber Artikel

Sila ke pautan sumber artikel kami mengenai aktiviti, acara dan berita yang berkaitan dengan Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar, Universiti Malaysia Sabah

Masuk

sudut kajian

Lihat

Objektif kokurikulum UMS

Maklumbalas pelajar mengenai aktiviti kokurikulum

PAUTAN LAIN

  • Peta UMS
  • Data Terbuka
  • Portal Kerajaan Negeri Sabah
  • Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)
  • MAMPU
  • Portal Kerajaan Malaysia (MyGov)
  • UMS Investment Holdings Sdn. Bhd.

CAPAIAN PANTAS

  • Direktori Kakitangan
  • Portal Kakitangan
  • Portal Pelajar
  • SmartUMS
  • E-Respon
  • Covid 19: Terkini dari UMS

IKUTI KAMI @

Facebook

Youtube

Pusat Kokurikulum dan Pemajuan Pelajar,
Universiti Malaysia Sabah, Jalan UMS, 88400, Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia
Tel : (+6088) 329032
(+6088) 32000 samb. 206500
Emel : pkpp[at]ums.edu.my

TERMA PENGGUNA | PENAFIAN | DASAR PRIVASI | POLISI KESELAMATAN | DASAR HAK CIPTA

The course is aimed at preparing students who will be facilitators for Soft Skill UMS Sejati Workshop Level I.

Objectives

  •         Produce creative and critical thinking students in the management of activities.
  •         Foster leadership spirit and work together in a team.
  •         Enchances high confidence and barries in dealing with problems.

Learning Outcomes

  •         Create a creatively and critically tihinking in program management.

  •         Foster a spirit of cooperation in one team and with high confidence.

  •         Distinguish leadership between power and authority.

  •         Have personality with leadership qualities.

  •         Expressing a sense of volunteerism in students.

Kursus ini diadakan bertujuan untuk menyiapkan pelajar-pelajar yang bakal menjadi fasilitator bagi Bengkel Kemahiran Insaniah UMS SEJATI Tahap I.

Objektif

  •         Melahirkan pelajar yang berfikiran kreatif dan kritis dalam pengurusan aktiviti.

  •         Memupuk semangat kepimpinan dan bekerjasama dalam satu pasukan.

  •         Meningkatkan daya keyakinan yang tinggi dan cekal dalam menghadapi masalah.

Hasil Pembelajaran

  •         Dapat berfikir dengan lebih kreatif dan kritis dalam pengurusan program.

  •         Dapat memupuk semangat kerjasama dalam satu pasukan serta berkeyakinan tinggi.

  •         Dapat membezakan antara kepimpinan, kuasa dan autoriti.

  •         Mempunyai personaliti dengan ciri-ciri kepimpinan.

  •         Melahirkan rasa kesukarelawanan dalam diri mahasiswa/i.

UMS SPRINT WORKING PAPER PRESENTATION TENTATIVE SEMESTER 2, 2017/ 2018

DATE

PRESENTATION TIME

COMPONENT

EVALUATIION PANEL

COURSES TOTAL

27 March 2018 (Tuesday)

9.00 am – 12:00 pm

  • Sports Recreation & Martial Arts
  • Business, Agrotech & Technology
  • Art & Culture

Dr. Pathmanathan

En. Alwi

En. Rosli

 

  • Sport = 2
  • Martial Art = 1
  • Business = 2
  • Culture = 3

 

TOTAL = 8

 

28 March 2018 (Wednesday)

9.00 am – 12:00 pm

 

  • Leadership & Community
  • Uniform And Rescue Unit

Dr. Hasnol

Dr. Jurry

Dr. Colonius

 

  • Leadership = 6
  • Uniform Unit = 4

 

TOTAL = 10

 

NOTE:

  1. Every presentation session from student cannot exceed 10 minutes duration.
  2. Presentation slides have to be prepare by using Microsoft Power Point format.
  3. Presentation slides cannot exceed 10 slide. Contents that have to be in the slides are:
  • Activitiy Name
  • Objective
  • Date/Venue/Day
  • Participation/Target (including VVIP if available)
  • Learning Outcomes
  • Financial Detail (budget)
  • Tentative
  • Closing

 

TIME DISCRETION OF PRESENTATION SESSIONS BY COURSES

DATE

TIME PRESENTATION

COURSE

COMPONENT

27 March 2018    (Tuesday)

9.00 – 9.15 AM

AEROBICS

SPORTS RECREATION & MARTIAL ARTS

9.15 – 9.30 AM

RUGBY

9.30 – 9.45 AM

SHORINJI KEMPO SELF DEFENSE

9.45 – 10.00 AM

FOOD SCIENCE PROJECT

BUSINESS, AGROTECH & TECHNOLOGY

10.15 – 10.30 AM

THE ART OF ANIMATION

10.30 – 10.45 AM

THEATRICAL PERFORMANCE

ART AND CULTURE

10.45 – 11.00 AM

FOLK DANCES

11.00 – 11.15 AM

DRAMA SCRIPT WRITING

28 March 2018 (Wednesday)

9.00 – 9.15 AM

INTERIM (Sec.1)

 

 

LEADERSHIP & COMMUNITY

 

9.15 – 9.30 AM

INTERIM (Sec.2)

9.30 – 9.45 AM

STUDENT ORGANIZATION MANAGEMENT (Sec.1)

9.45 – 10.00 AM

LEADERSHIP & MOTIVATION (Baktisiswa)(Sec. 1)

10.00 – 10.15 AM

MOSQUE MANAGEMENT (Sec. 1)

    10.15  - 10.30 AM     STUDENT ORGANIZATION MANAGEMENT (Sec.2)

10.30 – 10.45 AM

BOMBA & PENYELAMAT II

UNIFORM AND RESCUE UNIT

10.45 – 11.00 AM

PARAMEDIC II

11.00 – 11.15 AM

KEMBARA II

11.15 – 11.30 AM

BRASSBAND II

 

REMINDER:

  • Late course attendance at set time will make a presentation at the end of the day of presentation session.