Pengumuman Daripada | : Pusat Penyelidikan dan Inovasi |
Subjek | : Makluman Lanjutan Tempoh Pembukaan Permohonan Skim Geran Penyelidikan Fundamental (FRGS) FASA 1/2017 |
Y.Bhg. Prof./Datuk/Datin/Dr./Tuan/Puan,
Adalah dimaklumkan bahawa penghantaran permohonan Skim Geran Penyelidikan Fundamental (FRGS) Fasa 1/2017 secara atas talian di sistem MyGRANTS telah dilanjutkan sehingga 31 Januari 2017 (selasa).
Garis panduan geran yang terkini adalah seperti dalam lampiran atau boleh juga dimuat turun melalui portal MyGRANTS. Sebagai makluman tambahan, berikut adalah perkara-perkara yang perlu diberi perhatian:
- Kertas cadangan projek penyelidikan yang menepati kriteria penyelidikan, berkualiti dan mengikut Garis Panduan FRGS (Pindaan Tahun 2017);
- Jumlah peruntukan yang dipohon hendaklah tidak melebihi siling yang telah ditetapkan iaitu RM250,000.00 dengan tempoh penyelidikan tidak melebihi tiga (3) tahun;
- Permohonan baharu bagi mereka yang mempunyai dan mengetuai geran FRGS perlu mempunyai bukti prestasi projek mencapai 75% (berdasarkan pencapaian yang dilaporkan dalam sistem MyGRANTS);
- Penyelidik yang telah diluluskan projek di bawah semua Skim Geran Penyelidikan KPT hendaklah melengkapkan Laporan Prestasi di dalam sistem MyGRANTS
- Mengemaskini dan melengkapkan semua perkara (Maklumat Peribadi, Projek, Penerbitan, IP, Penyeliaan (Supervision), Pengajaran (Teaching), Perundingan (Consultation) dan Perkhidmatan Komuniti (Community Service)) dalam profil penyelidik dan disahkan oleh RMC dalam MyGRANTS;
- Setiap Ketua Penyelidik hanya boleh mengemukakan satu (1) permohonan projek penyelidikan sahaja;
- Pemohon digalakkan untuk menyimpan salinan kertas cadangan sama ada softcopy atau hardcopy sebagai backup sekiranya system MyGRANTS bermasalah;
- Tarikh-tarikh penting permohonan FRGS:
Tarikh | Perkara | Catatan | Tindakan |
15 Dis 2016 - 31 Jan 2017 | Permohonan secara online melalui sistem MyGRANTS | Sistem akan dibuka sehingga jam 23:59 (31 Jan 2017; Selasa) | Pemohon |
1 Feb 2017 - 8 Feb 2017 | Penetapan dan lantikan Panel Penilai Dalaman oleh Urusetia Penyelidikan (PPI) | Penetapan Panel akan ditentukan berdasarkan Bidang Penyelidikan | Urusetia PPI |
9 Feb 2017 - 6 Mac 2017 |
2. Penambahbaikan kertas cadangan secara online (Penilaian kali kedua) | Proses penilaian boleh dilakukan lebih dari 2 kali tertakluk kepada penambahbaikan yang dibuat oleh pemohon. Sistem akan dibuka sehingga jam 23:59 (6 Mac 2017; Isnin) | Urusetia PPI Panel Penilai, Pemohon |
7 Mac 2017 - 20 Mac 2017 | Penilaian dan perakuan peringkat PPI | Penghantaran secara online melalui sistem MyGRANTS ke KPT | Urusetia PPI |