Pengumuman Daripada: Jabatan Pendaftar

Subjek : Makluman Penggunaan Sistem Permohonan Pertukaran Tempat Bertugas Kakitangan Pentadbiran

YBrs. Prof./Dr./Tuan/Puan,

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

Sukacita dimaklumkan bahawa kakitangan pentadbiran UMS kini boleh membuat permohonan Pertukaran Tempat Bertugas (PTB) untuk sesi Januari 2020 secara atas talian melalui laman sesawang https://registrar.ums.edu.my/staff/web/ptb/index

2. Akses permohonan akan dibuka bermula pada 1 Oktober 2019 dan tamat pada 31 Oktober 2019. Garis Panduan dan Manual Pengguna boleh didapati dalam sistem tersebut.

3. Untuk sebarang pertanyaan boleh berhubung dengan:

a) Seksyen Perjawatan, BSM:

1. Encik Ismail Ladama (Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. / samb. 1444)

2. Puan Norfirdayu Ibrahim (Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. / samb. 1523)

b) Unit ICT, BSM (Teknikal Sistem):

1. Cik Hafizah Hassan (Alamat emel ini dilindungi dari Spambot. Anda perlu hidupkan JavaScript untuk melihatnya. / samb. 1144)

Perhatian YBrs. Prof./Dr./Tuan/Puan dalam perkara di atas amat dihargai dan didahului ucapan terima kasih.

Sekian.

Pengumuman: Perpustakaan

Subjek: Penutupan Perkhidmatan Perpustakaan Sempena Cuti Hari Jadi TYT yang di-Pertua Negeri Sabah

Pengguna Perpustakaan yang dihormati, untuk makluman Perkhidmatan Perpustakaan akan ditutup pada ketetapan  berikut:-

05 Oktober 2019- Hari Jadi TYT Yang di-Pertua Negeri Sabah (Sabtu

Untuk Perkhidmatan yang berterusan sila layari laman web Perpustakaan UMS seperti berikut:

  http://ums.edu.my/library atau ezproxy.ums.edu.my/login

 

Pengumuman Daripada: Pusat Pengurusan Penyelidikan & Inovasi

Subjek:  Pelawaan Untuk Mengemukakan Permohonan Dana Penyelidikan Di Bawah Skim Geran Acculturation (SGA) Tahun 2019

Assalamualaikum Y.Brs. Prof./Dr./Tuan/Puan,

Dengan segala hormat perkara di atas adalah dirujuk. 

2.  Untuk makluman Y.Brs. Prof./Dr./tuan/puan, sebagai salah satu strategi pelaksanaan bagi meningkatkan pencapaian Malaysia Research Assessment (MyRA) di peringkat universiti ialah meningkatkan bilangan staf akademik yang aktif menjadi Penyelidik Utama / Ketua Penyelidik (PI) dalam projek penyelidikan.

3.  Sehubungan itu, pihak Y.Brs. Prof./Dr./tuan/puan adalah dipelawa untuk mengemukakan permohonan dana penyelidikan di bawah Skim Geran Acculturation (SGA) menerusi Sistem Maklumat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi (SMPPI) (https://ppi.ums.edu.my) seperti yang berikut:

 

Tempoh Pengisian Permohonan dalam SMPPI

Tempoh Penilaian Permohonan oleh Panel Penilai Dalaman

Tempoh Makluman Kelulusan Permohonan

1  – 14  Oktober 2019

 

15 – 28 Oktober 2019

31 Oktober 2019

                     

4.  Untuk makluman Y.Brs. Prof./Dr./tuan/puan juga, berikut adalah kriteria-kriteria permohonan dana penyelidikan SGA yang perlu diambil perhatian:

a.    Permohonan dibuka kepada semua staf akademik yang tidak mengetuai mana-mana geran penyelidikan;

b.    Permohonan juga dibuka kepada semua staf akademik yang sedang mengetuai Geran Bantuan Penyelidikan Pascasiswazah (UMSGreat);

c.     Penyelidik hanya dibenarkan mengemukakan satu (1) permohonan sahaja;

d.    Staf akademik yang sedang mengambil cuti belajar tidak dibenarkan mengemukakan permohonan;

e.    Kertas cadangan projek penyelidikan hendaklah disediakan berdasarkan Garis Panduan Geran Penyelidikan UMS (SGPUMS);

f.     Bidang penyelidikan, jumlah peruntukan, tempoh penyelidikan dan jangkaan hasil penyelidikan hendaklah menepati syarat seperti dalam jadual berikut:

Bidang Penyelidikan

Siling Permohonan (RM)

Tempoh Penyelidikan

Jangkaan Hasil Penyelidikan

Sains

25,000.00

Dua (2) tahun

Ø  Menghasilkan satu (1) jurnal berindeks dalam SCOPUS atau WoS. Penghargaan kepada UMS hendaklah dinyatakan dalam setiap penghasilan penerbitan

Ø  Menghasilkan seorang pelajar pascasiswazah mod penyelidikan sepenuh masa

Sains Sosial

10,000.00

 

5.  Pihak Y.Brs. Prof./Dr./tuan/puan adalah diingatkan untuk memastikan kesemua permohonan tersebut dihantar mengikut tempoh masa dan telah memenuhi semua syarat yang telah ditetapkan. Pihak PPPI berhak menolak mana-mana permohonan sekiranya mana-mana syarat tidak dipatuhi. 

Segala perhatian dan kerjasama daripada Y.Brs. Prof./Dr./tuan/puan dalam perkara ini amatlah dihargai.

Sekian, terima kasih.