Jaminan Kualiti Perkhidmatan Perkukuh Prestasi Organisasi: Kasim

 

Mendepani cabaran dalam memperkasa kualiti sistem penyampaian perkhidmatan dan kualiti pendidikan tinggi adalah merupakan salah satu elemen penting dalam memperkukuhkan prestasi organisasi.

Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Profesor Datuk Dr. Kasim Haji Mansor berkata, salah satu aspek penting yang perlu dititikberatkan adalah jaminan kualiti perkhidmatan dalam organisasi.

Katanya ia melibatkan semua aspek interaksi pelanggan, dari komunikasi awal hingga kepada sokongan selepas perkhidmatan.

“Memberikan perkhidmatan yang konsisten dan berkualiti tinggi adalah refleksi komitmen kita terhadap kecemerlangan dan kepuasan pelanggan.

“Dalam dunia yang semakin kompetitif ini, keupayaan untuk menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi bukan sahaja menjadi pembeza utama, tetapi juga elemen yang membina kepercayaan dan kepuasan pelanggan kita.

“Pembentukan kualiti dalam sesebuah organisasi ini haruslah bermula dengan kesedaran dan kebolehan organisasi sendiri untuk berubah dalam memastikan organisasi berada pada landasan yang memberi impak yang berkesan kepada proses perkhidmatan yang ditawarkan kepada komuniti dalam dan luar organisasi,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Persidangan Jaminan Kualiti 2024 anjuran UMS di sini, pada Selasa.

Tambah Kasim, organisasi perlu memahami dengan mendalam berkenaan kepentingan dalam memastikan kualiti perkhidmatan berada pada tahap yang tinggi kerana ini akan memastikan pelanggan berpuas hati dengan pengalaman mereka, yang seterusnya membina kesetiaan.

“Perkhidmatan berkualiti dapat membantu dalam mengurangkan kesilapan, meningkatkan kecekapan, dan mengoptimumkan penggunaan sumber. Jika kita lihat, staf adalah merupakan tulang belakang kepada perkhidmatan kita.

“Latihan dan pembangunan berterusan perlu diberikan kepada mereka bagi memastikan mereka mempunyai kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk memberikan perkhidmatan yang cemerlang.

“Komunikasi yang jelas dan proaktif dengan pelanggan dalam memberi maklumat yang tepat pada masanya dan menangani isu-isu dengan segera akan dapat meningkatkan pengalaman keseluruhan pelanggan,” ujarnya.

Persidangan yang julung kali diadakan dengan tema “Kecemerlangan Kualiti Memacu Prestasi Organisasi” itu bertujuan berkongsi amalan terbaik dalam pelaksanaan jaminan kualiti akademik dan perkhidmatan, memperkasa pelaksaaan tadbir urus serta menggalakkan jaringan kerjasama pelbagai pihak.

Kira-kira 55 wakil daripada universiti awam dan swasta, agensi-agensi kerajaan dan jabatan-jabatan dalaman UMS menghadiri persidangan tersebut.

IKUTI KAMI @

CAPAIAN PANTAS

  •  Direktori Kakitangan
  • Direktori Kepakaran
  • Portal Kakitangan
  •  Portal Pelajar
  •  SmartUMS
  •  E-Respon
  •  VirtualTour@UMS
  •  UMS Institutional Repository
  •  Tempahan Ruang

PAUTAN LAIN

  •  Peta UMS
  • Data Terbuka
  • Portal Kerajaan Negeri Sabah
  • Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)
  • MAMPU
  • Portal Kerajaan Malaysia (MyGov)
  • UMS Investment Holdings Sdn. Bhd.