PML Anjur Majlis Perhimpunan Kakitangan bersama Pendaftar UMS

 

SELASA, 2 APRIL - Pusat Minda Lestari (PML) Universiti Malaysia Sabah (UMS) terus mengambil inisiatif merapatkan hubungan kakitangannya dengan pihak pengurusan universiti melalui perhimpunan kakitangan bersama Pendaftar UMS, Vina Zahriani Yusof, baru-baru ini.                                                       

Pada perjumpaan tersebut, Pengarah PML Aidah Noordin menyatakan hasrat PML untuk terus mengekalkan momentum dalam usaha menjadikan PML sebagai pusat rujukan pendidikan awal kanak-kanak di rantau Borneo.                                                        

Selain itu juga beliau turut berkongsi tentang pencapaian PML sepanjang tahun 2018 serta memaklumkan beberapa aktiviti utama yang telah digariskan dalam Pelan Strategik PML bagi tahun 2019.

“PML bercadang untuk membuka cawangan di kampus cawangan, selaras dengan hasrat kerajaan berkaitan penubuhan taska di tempat kerja bagi membantu lebih ramai kakitangan mendapat khidmat penjagaan kanak-kanak,” jelasnya.

Tambahnya, semua kakitangan PML yang terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) harus meningkatkan kemahiran dalam mendidik kanak-kanak.

“Modul sedia ada akan dikemas kini dan saya mensarankan agar para pendidik lebih kreatif dengan  menumpukan aktiviti pengajaran dan pembelajaran berteraskan “Nature Learning”.  Sehubungan itu, semua warga PML digesa agar terus memelihara kelestarian Taman Mini Kreatif PML yang telah siap dibina pada tahun lepas agar dapat menjadi daya tarikan kepada pengunjung PML selain sebagai aktiviti Nature Walk bagi kanak-kanak PML,” katanya.

Sementara itu, Vina dalam ucapannya amat teruja hadir ke PML dan memaklumkan bahawa perhimpunan tersebut adalah antara aktiviti yang telah digariskan dalam Misi Pendaftar 2019.  

“PML adalah merupakan gedung ilmu pendidikan awal atau pendidikan asas kanak-kanak. Selain ibu bapa, tugas dan tanggungjawab guru-guru PML adalah amat penting kerana guru-guru inilah yang akan mencorakkan kanak-kanak.

“Guru-guru harus kreatif dan sistem penyampaian perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan iaitu kanak-kanak harus pada tahap yang terbaik sesuai dengan KRA 4 Jabatan Pendaftar iaitu Mengukuhkan Tadbir Urus, Kepimpinan dan Penyampaian Sistem Perkhidmatan,” ujarnya. 

Tambah beliau, sistem penyampaian perkhidmatan yang berkesan dapat diukur melalui kepuasan pelanggan, kos perkhidmatan yang disampaikan, kecekapan serta keberkesanan perkhidmatan.

“Untuk memastikan penyampaian yang berkualiti, kakitangan harus berkualiti dari sudut prestasi, disiplin, integriti dan sentiasa berusaha memajukan diri.

“Kakitangan harus sentiasa sihat agar mampu menjalankan tugas dengan berkesan, gembira menjalankan tugas yang diamanahkan serta sentiasa berkerjasama atau dengan kata lain menjaga hubungan sesama rakan sekerja dalam organisasi dan mewujudkan suasana kerja yang kondusif dan selamat mampu meningkatkan kualiti perkhidmatan,” katanya.

IKUTI KAMI @

CAPAIAN PANTAS

  •  Direktori Kakitangan
  • Direktori Kepakaran
  • Portal Kakitangan
  •  Portal Pelajar
  •  SmartUMS
  •  E-Respon
  •  VirtualTour@UMS
  •  UMS Institutional Repository
  •  Tempahan Ruang

PAUTAN LAIN

  •  Peta UMS
  • Data Terbuka
  • Portal Kerajaan Negeri Sabah
  • Kementerian Pengajian Tinggi (KPT)
  • MAMPU
  • Portal Kerajaan Malaysia (MyGov)
  • UMS Investment Holdings Sdn. Bhd.