Universiti Malaysia Sabah (UMS) melalui pensyarah undang-undang Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Marja Azlima Omar, menggariskan kepentingan dua prinsip undang-undang tort, in loco parentis dan liabiliti ketat (strict liability) yang boleh digunakan dalam menangani kes buli di sekolah.

Prinsip in loco parentis, yang berasal daripada istilah Latin bermaksud “mengambil tempat ibu bapa”, meletakkan tanggungjawab undang-undang kepada guru dan pihak sekolah untuk bertindak demi kepentingan terbaik pelajar, terutamanya dalam aspek keselamatan dan pengawasan.

“Sejak dahulu lagi, pelbagai kes mahkamah telah mengukuhkan prinsip ini. Dalam konteks buli di sekolah, tanggungjawab ini meliputi penyediaan persekitaran yang selamat serta mengambil langkah proaktif bagi mencegah bahaya, kecederaan atau tragedi,” jelas Marja.

Menurut beliau, di bawah undang-undang tort, pelanggaran tanggungjawab menjaga kebajikan (duty of care) boleh dianggap sebagai kecuaian. Namun, bagi kes buli yang berulang atau diketahui sering berlaku di sesebuah sekolah, konsep liabiliti ketat juga boleh dipertimbangkan.

Liabiliti ketat membolehkan sesuatu pihak dipertanggungjawabkan atas kemudaratan yang berlaku tanpa memerlukan bukti kecuaian atau kesalahan. Dalam konteks pendidikan, ini bermakna jika kejadian buli terbukti berlaku secara berleluasa, pihak sekolah boleh dipertanggungjawabkan walaupun telah mengambil langkah penjagaan sewajarnya.

“Secara mudahnya, apabila terbukti buli berlaku di persekitaran sekolah, undang-undang boleh meletakkan tanggungjawab kepada institusi tersebut. Ini mengubah fokus daripada hanya menyalahkan pelaku kepada turut menilai sistem perlindungan dan prosedur keselamatan yang diamalkan,” tambahnya.

Marja turut menegaskan bahawa pendekatan ini selaras dengan Artikel 19 Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang telah diratifikasi oleh Malaysia.

”Artikel ini mewajibkan kerajaan untuk mengambil langkah-langkah perundangan, pentadbiran, sosial dan pendidikan bagi melindungi kanak-kanak daripada semua bentuk keganasan fizikal atau mental, kecederaan, penderaan, pengabaian atau eksploitasi.

“Komitmen antarabangsa ini memperkukuhkan lagi kewajipan sekolah untuk bertindak secara proaktif dalam memastikan keselamatan kanak-kanak di bawah jagaan mereka,” ujar beliau.

Beliau menegaskan bahawa tujuan penjelasan ini bukan untuk menuduh atau menyalahkan mana-mana sekolah secara khusus, sebaliknya untuk meningkatkan kefahaman masyarakat mengenai kerangka undang-undang dan berasaskan hak yang sedia ada bagi melindungi pelajar.

“Buli tidak boleh diterima atau dianggap sebagai tradisi. Apabila undang-undang mengiktiraf tanggungjawab menjaga kebajikan, konsep seperti liabiliti ketat dan kewajipan di bawah Artikel 19, ia memberi masyarakat alat untuk memastikan sekolah kekal sebagai ruang selamat untuk semua pelajar,” katanya.

 

Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Universitas Pakuan (UNPAK), Bogor, Indonesia terus memperkukuh kolaborasi akademik serantau melalui penganjuran Kuliah Pensyarah Tamu yang diadakan di Fakulti Ekonomi dan Bisnis UNPAK, baru-baru ini.

Menurut Timbalan Dekan (Hal Ehwal Pelajar) Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan (FPEP) UMS, Prof. Madya Dr. Jakaria Dasan, program itu antara lain bertujuan untuk membentuk jaringan akademik serantau antara Malaysia dan Indonesia melalui perkongsian ilmu.

“Selain itu kuliah ini memberi pendedahan antarabangsa kepada pelajar dalam bidang pengurusan dan pembangunan komuniti, khususnya berkaitan Matlamat Pembangunan Mampan (SDG).

“Di samping itu, ia juga bagi membina kerjasama strategik melibatkan penyelidikan, pertukaran pelajar dan khidmat masyarakat antara kedua-dua institusi,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan selepas hadir sebagai penceramah jemputan pada program tersebut.

Jakaria menambah, kuliah tersebut menekankan penggunaan model Return on Value (ROV) sebagai pendekatan inovatif untuk menilai keberkesanan dan kelestarian projek komuniti berdasarkan enam dimensi utama, iaitu kedalaman impak, kejelasan objektif, pendekatan sistematik, keluasan objektif, keterangkuman gender, dan penjajaran dengan SDG.

“ROV bukan sekadar alat ukur prestasi, tetapi kerangka reflektif untuk sejauh mana projek membawa transformasi kepada masyarakat, terutamanya kumpulan rentan dan komuniti luar bandar.

“Diharapkan inisiatif ini menjadi titik tolak kepada lebih banyak kolaborasi strategik di rantau Asia Tenggara,”  ujar beliau.

Majlis perasmian program tersebut disempurnakan Dekan Fakulti Ekonomi dan Bisnis UNPAK, Dr. Towaf Totok Irawan, serta dihadiri 55 mahasiswa UNPAK.

Hadir sama, Dr. Tutus Rully dan Dr. Abel Gandhy dari pihak UNPAK, serta Prof. Madya Rosle Mohidin dari pihak UMS.

 

Sudah tiba masanya pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memberi perhatian dengan menempatkan pekerja sosial di sekolah bagi menangani masalah sosial dalam kalangan pelajar seperti kes buli, ponteng sekolah, ketidakupayaan belajar, kurang menghormati guru, dan masalah salah laku disiplin.

Demikian menurut Pakar Kerja Sosial, Fakulti Psikologi dan Kerja Sosial (FPKS) Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof Madya Dr Peter Voo ketika mengulas insiden kematian seorang pelajar di sekolah di Sabah baru-baru ini.

Katanya, usaha mewujudkan pekerja sosial di sekolah adalah amat penting ketika ini kerana tugas mendidik menjadi semakin mencabar dan rumit disebabkan perlu melalui proses yang berperingkat yang melibatkan pihak ibu bapa, sekolah, masyarakat dan kerajaan.

“Peranan Pekerja Sosial Sekolah meliputi tugas advokasi, pencegahan, pemulihan dan penghubung.

“Advokasi dengan membela hak pelajar, khususnya yang berisiko seperti pelajar miskin, anak yatim, pelajar kategori orang kurang upaya (OKU) mampu mencegah masalah sosial sebelum menjadi krisis.

“Ini turut mampu membantu pelajar pulih daripada masalah tingkah laku atau trauma dan menjadi jambatan penghubung antara sekolah, keluarga, dan agensi kerajaan,” katanya.

Menurutnya lagi, di kebanyakan negara seperti Amerika Syarikat, Kanada, Australia, United Kingdom, dan Singapura, pekerja sosial sekolah adalah sebahagian daripada pasukan sokongan pelajar bersama guru dan kaunselor di sekolah.

“Di Amerika Syarikat contohnya setiap daerah sekolah biasanya ada pekerja sosial sekolah sepenuh masa, manakala di Singapura, Skim “School Counsellor and Social Work Programme” menyediakan pekerja sosial yang ditempatkan di sekolah rendah dan menengah.

“Sekolah di Malaysia hanya mempunyai Guru Bimbingan dan Kaunseling, tetapi mereka sering terikat dengan tugas akademik tambahan.

“Ini berbeza dengan Pekerja sosial Sekolah kerana fokus mereka 100% kepada isu sosial, emosi, dan keluarga pelajar, dan mereka terlatih dalam pendidikan kerja sosial, termasuk pengurusan kes (case management) dan intervensi komuniti,” katanya.

Peter Voo turut menegaskan pendekatan tersebut dilihat mampu menangani isu kompleks yang memerlukan kerjasama dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat, polis, atau hospital.

“Ini memberi kelebihan terhadap mengurangkan beban guru kaunseling sekiranya diwujudkan Pekerja Sosial Sekolah di sekolah-sekolah di Malaysia, khususnya dalam menangani isu buli, kemurungan remaja, dan masalah keluarga secara profesional.

“Pekerja Sosial Sekolah boleh menyokong pelajar berisiko supaya tidak tercicir daripada sekolah serta menyediakan rantaian bantuan antara sekolah dan agensi kerajaan yang lain,” katanya.

Tambahnya lagi, di UMS, program Kerja Sosial yang ditawarkan di FPKS telah melahirkan lebih 900 orang graduan terlatih dalam bidang kerja sosial sejak 2004 dan ramai dari graduan bidang kerja sosial UMS kini telah berkhidmat di hospital kerajaan dan Organisasi Bukan Kerajaan (NGO) sebagai pekerja sosial.

“Justeru itu, UMS bersedia untuk membantu kerajaan dalam mengisi keperluan sumber manusia dalam bidang kerja sosial kerana saban tahun UMS melahirkan graduan mahir dan terlatih dalam bidang ini,” ujar Peter Voo.

 

Universiti Malaysia Sabah (UMS) menjadi pusat perhatian dunia pendidikan apabila berjaya menganjurkan dua persidangan akademik berprestij antarabangsa iaitu The 19th International Conference on Knowledge Management In Organization (KMO2025) dan The 13th International Workshop On Learning Technology For Education Challenges (LTEC2025), baru-baru ini.

Penganjuran persidangan itu menghimpunkan penyelidik, ahli akademik dan pengamal industri dari dalam dan luar negara bagi membincangkan secara mendalam tema yang diketengahkan iaitu “AI and Learning Technologies in Education: Innovations and Challenges from Theory to Practice”.

Tema tersebut menumpukan peranan kecerdasan buatan (AI) dalam memperkasa sistem pendidikan global menerusi pendekatan pembelajaran yang lebih bersifat inovatif, inklusif dan selari dengan perkembangan semasa dan transformasi pendidikan masa kini.

Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr. Kasim Mansor berkata persidangan itu merupakan sebuah medan unggul untuk pertukaran idea dan kerjasama rentas negara yang memberi impak besar kepada masa depan teknologi pendidikan.

“Kita telah menyaksikan pertukaran ilmu, idea, dan inovasi yang luar biasa sepanjang persidangan ini. Usaha semua pihak telah berjaya mewujudkan platform terbaik untuk menyatukan dunia akademik dan industri serta mendorong perbincangan bermakna yang akan mencorak hala tuju pendidikan global.

“Sepanjang persidangan, pelbagai pembentangan kertas kerja, forum panel, bengkel serta ceramah utama telah dianjurkan, mencerminkan kepelbagaian pendekatan dan kepakaran antarabangsa dalam mendepani cabaran pendidikan abad ke-21,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan persidangan tersebut. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) UMS, Profesor Dr. Rossita Shapawi.

Kasim turut menjelaskan bahawa penggabungan AI dalam pendidikan perlu disertai dengan pendekatan beretika, berasakan nilai kemanusiaan dan menjaga akses seksama serta keselamatan data pelajar.

“Sebagai wakil institusi masing-masing, saya percaya setiap peserta akan membawa pulang inspirasi dan semangat baharu untuk memperkukuh sistem pendidikan di tempat mereka,” tambahnya.

Penganjuran KMO dan LTEC 2025 membuktikan komitmen UMS untuk terus berkembang menjadi hab pendidikan serantau yang mendukung inovasi dan kolaborasi global dalam bidang ilmu dan teknologi.

Persidangan tersebut menghimpunkan 78 peserta dari pelbagai negara termasuk Malaysia, Jepun, Taiwan, China, Thailand, Filipina, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Afrika Selatan, serta beberapa negara Eropah seperti Slovakia, Slovenia, Poland, Itali, Finland, dan Colombia.

Hadir sama ialah Profesor Emeritus Dr. Lorna Uden (Pengerusi Persidangan KMO2025 & LTEC2025), Profesor Dr. Derrick I-Hsien Ting (Pengerusi Program KMO 2025), Profesor Dr. Dario Liberona (Pengerusi Program LTEC 2025), Profesor Madya Dr. Fauziah Sulaiman dan Dr. Nurliyana Juhan (Local Co-Chair, KMO/LTEC 2025).

Majlis turut diserikan dengan penyampaian anugerah Best Paper dan Best Presenter, penutupan persidangan, serta upacara penyerahan tuan rumah kepada penganjur tahun hadapan iaitu Slovenia.

 

Program Jelajah Ilmu Watan 3.0 (JIWA 3.0): Borneo Relawan (BORELA) 2025 yang dilaksanakan oleh mahasiswa Universiti Malaysia Sabah (UMS) bersama rakan kolaborasi dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) disifatkan sebagai platform penting untuk memperkasa komuniti khususnya masyarakat luar bandar dan belia melalui pendekatan holistik.

Naib Canselor UMS, Profesor Datuk Dr Kasim Hj Mansor berkata, program ini merangkumi enam pilar utama iaitu Pendidikan, Kesihatan, Keusahawanan, Transformasi Digital, Ketahanan Iklim serta Perpaduan dan Komuniti yang akan memberi manfaat terus kepada masyarakat di empat zon pelaksanaan iaitu Nabawan, Kalabakan, Betong dan Asajaya.

Kasim dalam ucapan perasmiannya menyatakan bahawa program tersebut bukan sekadar program biasa namun ia memberi peluang kepada mahasiswa untuk memahami makna sebenar sukarelawan serta membina empati terhadap ujian dan permasalahan dalam kalangan masyarakat.

“JIWA 3.0 adalah tentang keberanian untuk turun bersama masyarakat, memahami realiti kehidupan sebenar mereka dan mencipta perubahan yang bermakna,” katanya.

Tambahnya, melalui aktiviti sukarelawan dan pemberian maklumat yang benar, ia mampu meningkatkan kualiti kehidupan komuniti setempat sekaligus menambah ilmu dan kesedaran dalam kalangan mahasiswa tentang kepentingan mempunyai jiwa sukarelawan.

Program Jelajah Ilmu Watan 3.0 (JIWA 3.0): Borneo Relawan (BORELA) 2025 berlangsung di Galeri Majlis, Bangunan Canselori Universiti Malaysia Sabah baru-baru ini.

Ia menghimpunkan seramai 122 peserta yang terdiri daripada 62 mahasiswa UMS, 30 mahasiswa UNIMAS dan 30 mahasiwa dari UPSI.